/ löpning

5 Löpartips till nybörjare

Vi alla är nybörjare någon gång och när vi är nya kan det vara svårt att veta hur eller var man ska börja så här kommer 5 tips till nybörjare i löpning.

1. Variera mellan att löpa och gå
För att du inte ska skada dig bör du börja försiktigt. När du går ut och löper ska du inte tänka distans utan tid. Bestäm dig för att gå ut och springa 20-30 minuter och variera mellan att springa och gå. Din kropp kommer inte vara van vid belastingen om du går ut och river av ett 5 eller 10 km pass. Var försiktig! Gå i rask takt i tex. 3-5 minuter och spring 1 och gör det i 20-30 minuter för att bygga upp styrkan och minska risken för överbelastningar.

2. Stegra distansen långsamt
Åter igen, var försiktig så du inte överbelastar kroppen! Du får inte ha för bråttom med löpningen, öka distansen långsamt. När du ökar så öka med ca 1 km i veckan om det känns okej. Lyssna på kroppen.

3. Det är okej att det går långsamt!
Jag vet inte varför det ofta är hets kring hur snabbt vi springer? Låt inte hastigheten definiera dig som löpare. Se dig varken som en snabb eller långsam löpare utan fokusera på att ha roligt och spring i den fart som känns bra för dig! När du kommit igång ordentligt med löpningen kan du börjar jobba med att öka hastigheten och bli snabbare.

4. Sätt upp ett mål och ge löpning en ärlig chans
Att sätta upp mål är alltid bra. Bestäm dig för att du ska kunna springa 5 km. Att komma igång med löpningen kan vara tufft. Det kan kännas jobbigt i flåset och benen blir trötta MEN fortsätt! Byt om till löparkläderna även dom dagarna det inte känns kul och ta dig ut. Det kommer bli bättre, DU kommer bli bättre. Fortsätt och ge löpningen en ärlig chans så kommer du troligtvis älska det.

5. Dynamisk stretch innan, statisk efter!
När du ska ut och springa är det mer effektivt att värma upp med dynamisk stretching. Det är tex. Rumpkickar, höga knän och utfallsteg. Statisk stretching innan löpning är inte att föredra eftersom den statiska stretchen ger signaler till musklerna att slappna av istället för att göra sig redo att prestera. Just stretching är ett område många är oense om vad som är bra och om de i huvud taget hjälper och hur man ska göra, men jag anser att det inte blir sämre av att stretcha, better safe than sorry ;)